אבודים: עליה של 100% ב- 2017 בפניות לפתיחת תיקי אימוץ

מוטי סבן No Comments on אבודים: עליה של 100% ב- 2017 בפניות לפתיחת תיקי אימוץ

"חוק ילדי תימן", ע"פ החוק כל בני המשפחה מדרגה ראשונה של יוצאי תימן, המזרח והבלקן שנטען לגבי בן משפחתם כי אומץ בין השנים 1948-1954 יוכלו לבדוק את הרישום על בן משפחתם מדרגה ראשונה בפנקס האימוצים.

13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

הוועדה המיוחדת לחקר היעלמותם של ילדי תימן המזרח והבלקן בראשות חברת הכנסת נורית קורן העבירה היום את הצעת החוק לתיקון חוק אימוץ ילדים לקריאה שניה ושלישית במליאה.

עפ"י הצעת החוק, בני משפחה ממדרגה ראשונה של יוצאי תימן, המזרח והבלקן שנטען לגבי בן משפחתם כי אומץ בין השנים 1948-1954 יוכלו לבדוק את הרישום על בן משפחתם מדרגה ראשונה בפנקס האימוצים.

עפ"י בקשת יו"ר הוועדה חה"כ נורית קורן מכיוון ויש מקרים נוספים המשתייכים גם לשנים שאחרי 1954, הוכנס בנוסח החוק לקראת ההצבעה בקריאה שניה ושלישית תוספת כי יינתן לסמכות הממונה למסור רישום על תיק אימוץ גם עד שנת 1970 לבן משפחה.

בפתח הדיון ציינה יו"ר הוועדה חה"כ נורית קורן את יום השנה החמישי לפטירתו של הרב עוזי משולם שחל היום: "יום קשה הוא לנו להיזכר ברב עוזי משולם זצ"ל. אין ספק כי זכותו הרבה עומדת לו בשמים. הוא זה שהתחיל את כל המאבק למען ילדי תימן וזה קרה אחרי שוועדת קדמי לא פעלה כפי שצריך.

היעלמות ילדים, ניסויים רפואיים בילדי המחנות, ניתוחי גופות ועוד דברים אחרים דוגמת חלקו של המוסד בפרשת ילדי תימן, לא נחקרו ונבדקו בוועדה כפי שנדרש. אנו ביום הזה צריכים שוב לבקש מהרב עוזי משולם 'סליחה!' פעם קראו לו כאן 'הזוי' אבל היום אנו דנים בכל העוולות שהוא הציף.

אני פועלת להמשיך את מורשתו ויום וליל אני מגייסת את העבודה פרלמנטרית שלי לפתוח שערים ולהביא להורדת חיסיון הפרשה. בעקבותיי, פעל ראש הממשלה לפתיחת חומרי הארכיון והקמת הוועדה ובעוד צעדים. ככה אפעל הלאה להביא פתרון ומזור למשפחות".

יו"ר הוועדה, חה"כ קורן דרשה טרם ההצבעה על החוק ממנהלת השירות למען הילד, העו"ס אורנה הירשפלד שבמשרד הרווחה יתארגנו בהתאם ליישום החוק, "אנו מעוניינים להקל על המשפחות ולהנגיש ככל היותר את המידע", אמרה חה"כ נורית קורן, "אחרי החוק יש לשירות למען הילד לפרסם את הפרוצדורה החדשה בהגשת פתיחת תיק אימוץ ע"י בני משפחה וכן להקל את אמצעי הגשת הבקשה באופן שיהיה מהיר מחד אך גם מותאם לבני האוכלוסייה המבוגרת שיזכו למענה אנושי".

אורנה הירשפלד ודבורה שבתאי מהשירות למען הילד השיבו כי המשרד יפרסם את תהליך הגשת הבקשה באתר, יאפשר פניה לבקשת מידע על תיק אימוץ במגוון דרכים ואף הן יפעלו שדרכי הפניה לנושא יהיו בצורה מובלטת באתר המשרד. כמו כן, אמרה הגב' שבתאי כי מתוך ניסיונה בנושא היא בטוחה שכל פניה תקבל מענה בתוך ימים ספורים ולא יאוחר משלושים יום.

לשאלת יו"ר הוועדה חה"כ קורן האם לאחר הימצאות תיק אימוץ לבקשת בן המשפחה, יוכלו בני המשפחה להיות שותפים בהליך המשפטי, אמרה עו"ד ליאורה אברמוביץ, ממונה תחום חסויים במשרד הרווחה כי "החוק החדש הוא מצב אחר שאין לדעת כיצד בית המשפט יתייחס אל התהליך במקרים אלו.

כל מקרה ידון לגופו בבית המשפט וככל שיתאפשר לעשות זאת מבלי לפגוע לפרטיות של האחר, אנחנו נמליץ ונציע את המשפחות לדיון".

לאחר שבישיבה קודמת התבקשו בשירות למען הילד ע"י יו"ר הוועדה חה"כ נורית קורן להציג נתוני פניות המאומצים ולבדוק את הייחוס לשנות הפרשה, הוצגו הנתונים היום בוועדה.

ע"פ הנתונים: מאז הקמת הוועדה יש עליה של 100% בפניות בוגרים לפתיחת תיקי אימוץ. בשנת 2017 פנו 20 איש מעל גיל 64 לשירות לברר האם הם מאומצים ונרשמו 41 פניות כלליות נוספות של משפחות בנוגע לבן משפחתם שנעלם .

עו"ד ליאת יעקובביץ ממשרד המשפטים ציינה טרם ההצבעה על החוק כי "חוק פתיחת הקברים ושינוי חוק האימוץ בפרק זמן כה קצר, אלו הישגים מכובדים של הוועדה בראשות חה"כ קורן".

לאחר שעבר התיקון לחוק האימוץ לקריאה שניה ושלישית במליאה, בירכה יו"ר הוועדה חה"כ נורית קורן את נציגי המשרדים השונים על הסיוע והרצון לעזור לכל בני המשפחות: "בניגוד לשנים עברו שסגרו את הדלת בפני אנשים, כאן אני נוכחה לפגוש את אנשי השירות למען הילד שעושים עבודת קודש מתוך אכפתיות אמתית.

כולי תקווה להשיב למשפחות את השקט לו הם מצפים כל כך הרבה שנים, לעזור להם לדעת מה עלה בגורל יקיריהן ובתקווה גם שבעזרת החוק נצליח לאחד משפחות אחרי שנים רבות של סבל ותעלומה".



0 תגובות